Analiza stron urzędów powiatowych | |
Kategoria: Analizy, Data dodania: 2010-06-15 | |
Przeprowadzone badanie miało na celu dokonania analizy stron internetowych powiatów ziemskich w Polsce pod względem przejrzystości, dostępności strony, umieszczenia na niej zarówno szczegółowych jak i kontaktowych danych a także sprawdzenia funkcjonalności oraz działań marketingu internetowego prowadzonego na stronie. Do badań dopuszczono 311 powiatów.
Przejrzystość adresów i dostępność w wyszukiwarkach stron powiatowych nie powinno sprawić problemów u petentów korzystających z tej formy kontaktu z urzędem. Gorzej wyglądają opcje dla osób nieznających języka polskiego lub niepełnosprawnych. Mniej niż połowa stron internetowych wyposażona jest w nakładkę opisującą zdarzenia w innym języku niż polski, a niespełna 19 stron oferuje pomoc w formie audio lub przejścia formy graficznej na tekstową dla osób niedowidzących i niewidomych.
Generalnie pozyskanie danych teleadresowych na temat urzędu nie powinno sprawić większych problemów, ponieważ są one powszechnie publikowane. Niemniej jednak jest kłopot ze zdobyciem danych teleadresowych do osób pracujących w różnych wydziałach powiatu. Gorzej jest w przypadku uzyskania namiarów geograficznego pozycjonowania lub w dużych miastach mapy dojazdu. Tutaj tylko co piąty powiat postarał się o to, by petent bez problemu trafił do urzędu. Z kolei dane na temat osoby czy firmy odpowiedzialnej za administrowanie stroną internetową można odszukać w prawie co drugim powiecie.
Co trzeci powiat zamieszcza na swojej stronie wnioski i formularze, które petent może pobrać na własny komputer bez konieczności przychodzenia do urzędu. Także co druga strona umieszcza w swoim serwisie mapę i charakterystykę regionu, a co szósty powiat ma na swojej stronie zamieszczoną aktualną prognozę pogody swojego regionu.Natomiast, jeśli chodzi o podstawową funkcjonalność stron, to jest ona na poziomie zadowalającym. Większość powiatów zadbała o to, by znalazła się na stronie wyszukiwarka oraz odpowiednie pomocne odnośniki do innych stron powiązanych z życiem powiatu. Jakkolwiek by nie patrząc formy bezpośredniego kontaktu z urzędnikiem jak czat czy forum występują bardzo rzadko. Jedynie w co czwartym powiecie pomyślano o formularzu kontaktowym, w którym petent może napisać podanie czy prośbę do urzędu bezpośrednio z jego strony internetowej. Po bliższej analizie strony można zauważyć, iż wyposażenie serwisów w działania marketingowe nie stoi na najwyższym poziomie. Sporadycznie pojawiają się hasła reklamujące i zachęcające odwiedzających stronę do przyjazdu czy też inwestycji. Co więcej, konstrukcja stron nie należy do najprostszych dla petenta i często musi on poświecić więcej czasu na wyszukanie interesujących go rzeczy. Powoduje to uzasadnione stwierdzenie wśród interesantów, że ponad połowa stron powiatowych nie zachwyca swoim wizerunkiem odbiorców. Przebadane strony różnią się od tych, które są zazwyczaj odwiedzają internauci. Organizacja i wyposażenie odbiegają bardzo od ogólnospołecznych portali informacyjnych czy rozrywkowych. Normy, które są nakładane na strony samorządowe powodują, że strony te, jak wskazały badania, są nieatrakcyjne i mało przejrzyste. Jednak nie można tego traktować jako usprawiedliwienie, ponieważ istnieją powiaty, które wykorzystują moc internetu w odciążeniu pracy urzędników jak i zdobyciu nowych inwestorów czy turystów. Prym w tym działaniu wiodą województwa: wielkopolskie, warmińsko-mazurskie, świętokrzyskie i kujawsko-pomorskie. Natomiast na miano najlepszego serwisu zasługuje strona powiatu milickiego. Niemniej jednak może martwić fakt, iż w dobie ogólnodostępnego internetu nie wszystkie urzędy potrafią wykorzystać w pełni to narzędzie. |
|
|